TravellingWELL.nl is gestopt, maar Tina Somberg-Buiks niet!

Het had eigenlijk twee jaar geleden al plaats zullen vinden, maar nu was het dan echt zo ver. Op 1 jan. 2023 heb ik alle reisbureauactiviteiten wat TravellingWELL.nl betreft stopgezet om te gaan genieten van mijn pensioen.

Zij gaan mijn hulp inroepen als hun (potentiële) klanten en u als mijn klanten of abonnees van de TravellingWELL.nl Nieuwsbrief naar Schotland willen en graag wat meer ondersteuning willen ontvangen, gebruik willen maken van zeer kleinschalige accommodatieadressen, zich tijdens een Celtic Handfasting Ceremony aan elkaar willen verbinden, een wandelvakantie en/of fietsvakantie in Schotland willen boeken, beide met bagagevervoer etc. etc.) of een zeer uitvoerige Travelling WELL Reisgids (heette tot nu TravellingWELL.nl Reisgids) willen laten samenstellen.

Maar ………. omdat ik eigenlijk niet helemaal wil stoppen met alles en mijn uitgebreide kennis over Schotland niet verloren wil laten gaan, hebben reisorganisatie House of Britain, die reizen naar Engeland, Wales, Ierland en Schotland verzorgt en ik als eigenaar van TravellingWELL.nl de handen ineen geslagen.

Wilt u op de hoogte blijven hoe de samenwerking er uit gaat zien en wat het aanbod aan reizen in 2023 is? Ga dan naar House of Britain en schrijf u in op de House of Britain Nieuwsbrief. U ontvangt dan vanaf dat moment de House of Britain Nieuwsbrief.

U kunt voor het aanvragen van een offerte van een reis naar Schotland gewoon contact per mail met hen opnemen of hen bellen: 0118-440444 van ma t/m vrij tijdens kantooruren.Wilt u graag dat ik erbij betrokken wordt dan kunt u dat aangeven. Ik verzorg dan het onderdeel, de activiteit waar u in geïnteresseerd bent of stel de hele reis samen, maar de boeking en betaling gaat gewoon via House of Britain.

Wij hebben er allemaal heel veel zin in, omdat wij u nu nog beter kunnen helpen met uw reis in Schotland en dat is natuurlijk het doel waar wij naar streven!!

Tina van TravellingWELL.nl en Het team van House of Britain: Kevin, Marlou, Silvia, Dunja, Melanie, Kathleen en Linda.

Lieve lieve klanten: Duizend maal dank voor jullie vertrouwen in TravellingWELL.nlZonder jullie had TravellingWELL.nl zich niet hebben kunnen ontwikkelen tot een succesvolle reisorganisatie en zou het mij ook niet gelukt zijn om zo velen onder u te ‘besmetten’ met het Schotlandvirus, dat nooit meer overgaat.
Gelukkig is dat virus volkomen onschuldig, is Schotland heel groot en kost het je jaren en jaren om al die schitterende plekken, de roerige geschiedenis, de heerlijke activiteiten en de whisky te ontdekken en last but not least de geweldig gastvrije Schotten beter te leren kennen.

Ik wens iedereen nog heel veel jaren vol heerlijke reiservaringen in het schitterende Schotland en ik zal u daar samen met het House of Britain Team graag mee blijven helpen!

Geplaatst in Uncategorized | Tags: | Een reactie plaatsen

The Hermitage and Braan Walk bij Dunkeld

Een  mooie rondwandeling waarbij u Ossian’s Hall, The Hermitage, the  Cave en de waterval ziet, maar ook door een stuk open landschap loopt met goed uitzicht.

Afstand: 6.5 km, Tijdsduur : 2 uur, Hoogteverschil 140 m.

Start: Inver Car Park, net van de A9 af. Old Military Road Dunkeld PH8 0JR. Coördinaten  56.561115, -3.607955.  Er is een informatiebord met details van de route.

Verlaat de parkeerplaats over de lagere route, aangegeven met Braan Walk. Ga onder het spoor door en blijf langs de rivier lopen en op een gegeven moment komt er van rechts een pad bij. Als het pad splitst neemt u de linker afslag en komt al snel bij een brug met een tunnel eronder en kunt u de waterval zien.

U komt bij een muur voor u waar u links af gaat Braan Path to Rumbling Bridge.

U gaat over een voetbrug en door een hek en volgt het spoor door open grasland.  Als u door het  kissing gate” (draaihekje) gaat,  slaat u links een klein weggetje op en daalt af naar Rumbling Bridge met prachtig uitzicht op een kloof en waterval.

Nadat u over de brug gegaan bent, blijft u nog even op het weggetje en neemt dan de afslag links waar een bordje met een groene pijl staat.  U komt langs twee uitzichtpunten. Het pad gaat door plezierig bosgebied. Als het pad op een weg uitkomt, steekt u die over en vervolgt de wandeling aan de overkant.

Als het pad een bosbouw pad bereikt, slaat u links af aangegeven met een groen teken. Blijf op het hoofdpad en negeer een pad naar rechts. U gaat door het bosbouwgebied en komt uiteindelijk bij een ander spoor, waar u scherp links af gaat en op de weg komt.

Steek de weg over en daal af door de bomen tot u bij een kleinere weg komt tegenover Inver  Car Park.  Ga dit weggetje rechts op en sla op de splitsing links af en volg de weg over de Inver Bridge. Aan het eind wordt het een voetpad dat het laatste stukje naast de A9 loopt en dan bij de parkeerplaats eindigt.

Geplaatst in Schotland, Tips | Tags: | Een reactie plaatsen

The Great Tapestry of Scotland Gallery

The Great Tapestry of Scotland Visitor Centre in Galashiels

The Great Tapestry of Scotland Visitor Centre staat in Galashiels in het hart van de Scottish Borders en is speciaal gebouwd voor The Great Tapestry of Scotland, die door duizenden mensen geborduurd is. Het Visitor Centre is in augustus 2021 geopend.
The tapestry is bijna 143 m. lang en beeldt de geschiedenis, het erfgoed en belangrijke gebeurtenissen in Schotland uit vanaf ong. 12.000 jaar geleden. Ieder paneel werd in een ander deel van Schotland gemaakt door groepjes, die bijeenkwamen en dan gingen borduren.

Het was de visie van de geliefde schrijver Alexander McCall-Smith, ontworpen door Andrew Crummy en teams van bordurende mensen en gebaseerd op een verhaal van schrijver en historicus Alistair Moffat. Er zit ong. 300 mijl wol in ( hiermee zou je de hele lengte van Schotland vanaf the borders t/m het noordelijke puntje van Shetland kunnen bedekken)

De schitterende panelen hebben een rondreis door heel Schotland gemaakt, zodat zo veel mogelijk bewoners en bezoekers van Schotland de tentoonstelling konden bezoeken. Er werd in de tussentijd naarstig gezocht naar de definitieve plek voor deze panelen en uiteindelijk werd dat Galashiels, dat in het voormalige textielgebied van Schotland ligt: een passende plek!!

De panelen in stervorm geplaatst

Men hoopt dat deze nieuwe gallery heel veel mensen aan gaat trekken, zodat het centrum van Galashiels weer net zo levendig zal worden als toen het nog een belangrijke textielstad was.

Het indrukwekkende dak is geïnspireerd op de vorm van de torens, gevels, kortom de daken van Galashiels. Het al bestaande Post Office uit 1895, dat symbool stond voor de welvaart die de textiel in de 19e eeuw bracht, staat ook in dit oude stuk van het centrum. De wijze waarop de details op de bouwstenen zijn aangebracht, komen terug in de voorkant van het Visitor Centre. Het Post Office is door middel van een glazen gang met het Visitor Centre verbonden.

The Post Office

Op de begane grond vindt u een ruimte voor tentoonstellingen, de winkel, het restaurant en een ruimte voor cursussen en workshops. The Tapestry is op de eerste verdieping in een grote ruimte die door vouwwanden helemaal aangepast kon worden aan de panelen van the tapestry, die in stralen vanuit het midden naar de buitenkant gaat. Op de 4 hoeken is een raam, waaruit je uitkijkt op 1 van de 4 heuvels, die rondom Galashiels liggen.

Een van de panelen, die door een groepje geborduurd is

Openingstijden: van donderdag t/m maandag van 9.30 – 17.00. De tijden veranderen per seizoen. De laatste toegang is 1 uur voor sluitingstijd.

Toegangsprijs: volw. £10.50, 65+ en studenten £9.50 en kinderen vanaf 5 t/m 16 £4.50.

Geplaatst in Achtergrond verhalen, Activiteiten in Schotland, Bijzondere plekken, Reizen Schotland, Schotland, Tips | Tags: , , | Een reactie plaatsen

Wandeling: The Old Fort and Inverlochy Castle, Fort William

Nog maar eens een heerlijke wandeling. Niet moeilijk, niet te lang en niet te vermoeiend.

Deze rechttoe rechtaan wandeling gaat vanuit Fort William langs de rivier naar de romantische ruïne van Inverloch Castle. Op de terugweg loopt u langs de spoorlijn en door een buitenwijkje.

Er zijn goede paden en trottoirs.

Afstand 4.5 km., Tijdsduur: 1 – 1.5 uur en stijging 24 m.

Start:

U start bij the Old Fort waar Fort William haar naam aan te danken heeft. Het ligt aan de noordkant van de rotonde bij Morrisons, waar je de afslag naar het treinstation kunt nemen. U gaat rechtdoor en dan links. Er zijn voldoende parkeerplaatsen in Fort William ( bij het station, bij de Morrisons etc.)

Het fort werd in 1645 door Generaal George Monk gebouwd om de monding van de Rivier de Lochy te bewaken. Er is niet veel van het fort over, maar er zijn wel informatieborden.

Het langeafstandpad de Great Glen Way begint hier ook, dus u ziet in het begin van de wandeling steeds de bordjes met de distel. U volgt het vanaf het beginpunt naar links, steekt de eerste uitgang van de rotonde over en neemt het pad van de Great Glen Way dat dicht langs de McDonalds gaat. U komt al snel bij de plek waar Shinty gespeeld wordt. Fort William heeft een van de belangrijkste Shinty teams van Schotland. Het pad gaat heel scherp naar rechts en dan weer naar links aan het eind van het shinty veld en dan weer rechts en links tussen de huizen door (u volgt nog steeds de bordjes van de Great Glen Way).

Steek de brug over de Rivier de Nevis over en sla dan aan de overkant links af en volg nog steeds de bordjes voor de Great Glen Way langs de rivier de Lochy. Er staat een bankje en uiteindelijk loopt het pad door aantrekkelijk bosland.

Het pad gaat over diverse kleine voetgangersbruggetjes en u hebt er prachtig uitzicht op Ben Nevis. Dit is het mooiste gedeelte. Na een poos buigt het pad ietsjes van de rivier af als u bij een afvoerkanaal komt. U komt dan op een asfaltweggetje en slaat dat links op.

U gaat via het pad over een brug over het afvoerkanaal en komt dan bij Soldier’s Bridge. U gaat niet de houten trap op, maar verlaat de Great Glen Way en volgt het paadje dat rechts af afbuigt onder de spoorlijn door. U komt dan bij de indrukwekkende ruïne van het Inverlochy Castle uit de 13e eeuw. Volg de weg rond het kasteel om bij de ingang te komen. Er zijn een aantal informatieborden en er lekker rondkijken is zeer de moeite waard. In 1654 raakte het kasteel in verval, toen het vervangen was door een nieuw fort in Fort William (waar u gestart bent met deze wandeling).

Voor de terugweg gaat u eerst terug over het asfalt paadje, maar slaat niet rechts af naar het Great Glen Way pad, maar blijft het paadje volgens langs de spoorlijn. Als u geluk hebt of het goed timet en er tussen Pasen en eind oktober bent, ziet u misschien de Jacobite Steam Train wel voorbij komen. U loopt recht door door de buitenwijk Inverlochy.

Bij de winkels moet u scherp terug naar links en dan meteen weer rechts om in de goede richting te blijven lopen. Uiteindelijk komt u weer op het pad, dat u ook op de heenweg volgde bij de brug over de rivier de Nevis. Ga over de brug sla dan scherp rechtsaf en linksaf tussen de huizen door naar het shinty veld waar het pad weer rechtsaf gaat. Negeer het volgende pad naar links, maar loop gewoon rechtdoor tot het Underwater Centre, waar u links af gaat. U komt dan weer bij de rotonde bij Morrisons. Ga hier rechts af en dan bent u weer op het beginpunt.

Geplaatst in Wandelingen in Schotland | Tags: | Een reactie plaatsen

U hoeft 1 dag niet de Bob te zijn, dus proef rustig een glaasje of een paar glaasjes whisky tijdens uw dagtocht met Rabbie’s

Het is altijd wat lastig om een distilleerderij te bezoeken, maar niet te kunnen proeven omdat je nog moet rijden. Dit probleempje is op te lossen door een dagtocht met de uitstekende organisatie Rabbie’s te maken. Zij hebben comfortabele busjes voor 16 personen en de chauffeur is meteen ook gids. We werken al jaren met hen samen en onze klanten zijn tot nu toe meer dan tevreden over hun service, kwaliteit en vriendelijke, bekwame chauffeurs/gidsen.

Naast dagtochten in alle delen van het Verenigd Koninkrijk, bieden zij ook meerdaagse tochten met accommodatie en je kunt ook een dagtocht vanuit Edinburgh, Glasgow, inverness en Aberdeen maken naar 1 of soms zelfs 2 distilleries.

Klik voor whiskydagtrips vanuit Edinburgh op Discover Malt Whisky en The Whiskies & Gins of East Lothian

Klik voor whiskydagtrips vanuit Glasgow op Stirling Castle, Loch Lomond and Whisky en Loch Lomond Cruise and Whisky

Klik voor whiskydagtrips vanuit Aberdeen op Speyside whisky trail

Klik voor whiskydagtrips vanuit Inverness op Cairngorms National park Speyside whisky day tour en op Speyside Whisky and the Moray Firth Coast

De gidsen weten ontzettend veel over het gebied waar u die dag doorheen reist, ze vertellen veel verhalen over de geschiedenis en grappige voorvallen en bezoekt u een distilleerderij dan hebben zij ook veel nuttige informatie.

U vertrekt altijd ’s morgens rond 9.00 en bent meestal rond 18.00 terug en hebt dan diverse plekken bezocht en waarschijnlijk ontzettend veel foto’s gemaakt. De entreeprijzen zijn exclusief, evenals evt. lunches of andere uitgaven. U kunt dus helemaal zelf bepalen hoe veel geld u die dag nog uit wilt geven.

De prijzen voor een volwassene liggen tussen de 40 en 45 Britse ponden en voor 60+ en studenten ietsjes lager.

U kunt zelf boeken, maar als u een reis bij ons geboekt hebt, willen wij het ook voor u regelen.

Geplaatst in Uncategorized, Whisky reis Schotland, Whisky reizen Schotland, Whiskyreizen | Tags: | Een reactie plaatsen

2 augustus 2021 : D-Day!!

We mogen m.i.v. 2 augustus a.s. weer naar de UK reizen, dus kom maar op met uw verzoeken voor een reisje naar Schotland.

De accommodatie adressen zitten te springen om gasten en vooral buitenlandse gasten, want dat maakt het runnen van een B&B, Guest House of vakantiewoning/caravan zo leuk. Je ontmoet mensen uit allerlei verschillende landen en leert omgaan met andere gewoontes en een andere cultuur. En dat hebben zij allemaal ontzettend gemist!

U kunt natuurlijk ook nog even afwachten en in de herfst (prachtig!) of met Kerst/Oud en Nieuw naar Schotland gaan.

Hebt u uw 2 vaccinaties gehad, dan neemt u de uitslagen geprint mee, en voor de zekerheid ook de QR codes op uw mobiel, u vult het passenger locator form on line in en print de QR code , die u na het invullen per mail ontvangt, u laat u max. 72 uur voor vertrek testen (via ons kunt u bij de VvKR korting krijgen voor uw PCR test ) en in Schotland moet u op de tweede dag na aankomst ook een PCR test doen. Deze test vraagt u online aan, betaalt u ook meteen en de tests worden dan naar het door u opgegeven adres in Schotland gestuurd.

Schotland is op niveau 0, wat betekent dat er eigenlijk geen beperkingen meer zijn. (vergelijkbaar met Nederland). Gebruik je gezonde verstand, houd afstand en voel je je niet lekker blijf binnen en laat je testen.

Helaas moet je voor je terug reist naar Nederland weer een test doen en in Nederland in huisquarantaine. Jammer jammer, dat maakt het wel erg ingewikkeld en duur!

@De Stentor

Bij bezienswaardigheden moet je je bezoek van te voren on line boeken, zodat er niet te veel mensen dicht bij elkaar zijn. Pubs, restaurants, bioscopen, schouwburgen, winkels zijn gewoon open. Soms moet je wel mondkapjes dragen.

Kunt u toch niet langer wachten? Neem contact op en we proberen nog een prachtige reis naar Schotland voor u samen te stellen.

Geplaatst in "Schone' reizen naar Schotland bij TravellingWELL.nl, Reizen Schotland | Tags: , , , , | Een reactie plaatsen

Wandeling naar Sandwood Bay op de route van de North Coast 500

Afstand 13 km, tijdsduur 4 – 5 uur en hoogteverschil 150 m.
Sandwood Bay wordt door veel mensen als een van de mooiste stranden in de UK beschouwd. Er is een prachtig zandstrand, rotsige kliffen, een hele grote stack ( hele hoge losstaande kolom) en omdat het toch een best eind lopen is voor je er bent, is het er nooit echt druk.

Nummer 4 is de parkeerplaats, waar de wandeling start

Coördinaten: 58.494113, -5.095221

De wandeling start in Blairmore waar een parkeerplaats met toiletten is. Je steekt de weg over en loopt door het hek en volgt een breed spoor langs Loch Aisir en over het uitgestrekte moor.
Het land hier is van de John Muir Trust, die probeert om het land te beschermen maar ook probeert om de lokale bevolking van crofters te beschermen. U steekt een uitlopertje van Loch na Gainimh over en vervolgt het spoor en steekt weer een uitlopertje van een meertje over. Gelukkig zijn er stepping stones.
Het wordt nu een smaller paadje en de kliffen aan de kust komen in beeld.

Je gaat tussen twee oude houten palen door en dan zie je het zoetwatermeer Sandwood loch liggen met een ruïne. Het verhaal gaat dat de geest van een schipbreukeling altijd op het raam klopte als het stormde. Het pad buigt nu iets af naar links en gaat door de duinen naar het strand.

Er vonden hier veel schipbreuken plaats, maar gelukkig werd toen de vuurtoren op Cape Wrath gebouwd waarna er nooit meer een schip vergaan is op deze plek.
Aan de zuidkant van het strand staat de enorme stack van zandsteen: The Herdsman. Hij werd in 1968 voor het eerst beklommen.

Je ziet hier vaak dolfijnen. Zelfde weg terug of als je niet over het zand terug wilt ploeteren kun je ook langs het zoetwater meer. Je komt dan bij de ruïne en daar weer op het pad.

Voor een heleboel andere activiteiten, wandelingen, bezienswaardigheden tijdens de North Coast 500 route klik: North Coast 500

Geplaatst in Wandelingen in Schotland | Tags: , , | Een reactie plaatsen

Dovecot Studios 10 Infirmary Street EH11LT in Edinburgh

The Edinburgh Tapestry Company werd opgericht door de Markies van Bute en hij nam de Master Weavers Gordon Berry en John Glassbrook van de William Morris werkplaats in dienst in 1912. Zij kwamen om in de eerste Wereldoorlog en hun leerlingen maakten dit prachtige kleed met hun initialen als aandenken.

Het kleed geweven door de leerlingen van Gordon Berry en John Glassbrook

Archie Brennan, van wie nu een tijdelijke tentoonstelling opgezet is in de Dovecot, kwam in 1948 als leerling wever binnen en hij werd in 1963 directeur.

Wading Birds dat gehangen heeft op de 26e Biennale in Venetië

Ze zijn nog steeds heel succesvol, werken samen met artiesten en musea over de hele wereld en hun wand- en vloerkleden zijn ontzettend populaire onderdelen van grote tentoonstellingen. Klik hier om werk door de geschiedenis heen te bekijken.

De ruimte waar de wevers aan het werk zijn

Wilt u zelf eens een poging doen om iets te weven, dan vindt u hier allemaal tips van deze ervaren wevers.

Dovecot Studios is gevestigd in een Victoriaans zwembad. Vanaf een balkon kun je kijken hoe de wevers aan het werk zijn van ma t/m vrij van 12.00 – 15.00 en op za van 10.00
– 17.00.

De tentoonstellingsruimte en winkel zijn open van ma t/m za van 10.00 – 17.00 . Er zijn ook altijd tijdelijke tentoonstellingen. Gratis.

Er is een cafeetje bij. Openingstijden: ma t/m za van 10.00 – 16.00.

U hoeft niet te boeken als u het gebouw wilt bezoeken.

Wilt u de speciale tentoonstelling Archie Brennan: Tapestry Goes Pop! bezoeken
dan moet u wel online boeken: het is wel gewoon gratis. Hij is tot eind augustus 2021 te zien.

Boek hier

Poster van de tentoonstelling

Hebt u een uurtje over en bent u al in het oude deel van de stad, dan is het ontzettend leuk om daar even te gaan kijken.

Geplaatst in Bijzondere plekken, Edinburgh | Tags: | Een reactie plaatsen

Glasgow Music City Tours

We hebben afgelopen maand kennis gemaakt met een van de oprichters/gidsen van Glasgow Music City Tours en de 2 verschillende wandelingen met gids die zij organiseren op de zaterdagen van april tot eind september zien er ontzettend aantrekkelijk uit.

Merchant City Music Past and Present Tour: een wandeling door de oudste straten van Glasgow, The Merchant City, waarbij u bij beroemde/beruchte plekken als Barrowland Ballroom en de Britannia Panopticon komt en de verhalen hoort over de artiesten en hun publiek, die vormgegeven hebben aan het culturele leven van Glasgow.
Start: Stockwell Street op zaterdag om 11.00. De wandeling duurt 2 uur en u loopt ong. 2 km. Prijs: volw. £18.00, 60+ £15.00 en kinderen vanaf 14 jaar en studenten £13.00. U kunt online boeken: Merchant City Music Past and Present Tour

The Music Mile Tour: Vanaf de Royal Concert Hall naar King Tut’s via de Conservatoire maakt u kennis met het gebied vol muzikale plekken uit het verleden en heden. Luister naar de verhalen over de hoogtepunten in de Apollo, bekijk de thuisbasis van Celtic Connections en sta versteld welke succesvolle bands hun succesverhaal begonnen in King Tut’s. Start: Royal Concert Hall ingang Sauchiehall Street op zaterdag om 14.00. De wandeling duurt 2 uur en u loopt ong. 2.4 km. Prijs: volw. £18.00, 60+ £15.00 en kinderen vanaf 14 jaar en studenten £13.00. U kunt online boeken The Music Mile Tour

Wilt u niet zelf boeken, dan kunnen wij het ook voor u doen als onderdeel van een reis, die u bij ons boekt. Neem contact met ons op en we regelen het voor u.

Geplaatst in Glasgow, Wandelingen in Schotland | Tags: , | Een reactie plaatsen

Een dagtochtje naar het kleine eilandje Cumbrae

Het eilandje Cumbrae ligt 3 km. van de Schotse kust bij de stad Largs. Er is een veerverbinding tussen Largs en Cumbrae. Zomers iedere 15 min. en buiten het seizoen ieder half uur. Omdat het zo gemakkelijk bereikbaar is en een eiland, groot of klein, toch altijd weer anders is dan het vaste land, is een dagje naar Cumbrae echt een aanrader. Is het een mooie dag, rijd naar Largs en neem de boot en verken op uw gemak het hele eilandje.

De veerboot naar Cumbrae @VisitScotland Paul Tomkins

Er rijden heel regelmatig bussen naar Millport en je kunt er fietsen huren, dus eigenlijk hoeft de auto niet mee als je een redelijke fietsconditie hebt.   De weg die helemaal langs de kust rond het eiland gaat is ong. 17 km. Het eiland is vrij vlak. In het binnenland is een weg die steil is en die naar de hoogste top  Glaidstone van 140 m. gaat. Je kunt vanaf dat punt richting Millport , maar deze weg is wel wat zwaarder te berijden dan de weg rondom het eiland. Er wonen in totaal een kleine 1400 mensen op het eiland.

Het is het eiland van de fietsen. Je kunt op 3 punten alle mogelijke soorten fietsen huren, ook e-bikes, fietsen voor 3 of zelfs 4 personen, maar ook scootmobielen, dus iedereen kan het eiland verkennen. Als u met de boot komt, kunt u ook (gratis) uw eigen fietsen
meenemen en de auto in Largs laten staan.
Vlakbij de plek waar de veerboot aanlegt is het National Centre Cumbrae waar je kano’s , kajaks, roeibootjes, motorbootjes, surfplanken kunt huren.

The Robertson Museum and Aquarium FSC Millport Isle of Cumbrae North Ayrshire KA28 0EG ligt op 3 km. van de aanlegplaats van de veerboot en is dagelijks geopend van 11.00 – 16.00. Maak kennis met het leven en de dieren op zee en de geschiedenis van het leven dat bepaald wordt door de zee. Er worden cursussen gegeven, activiteiten georganiseerd voor
kinderen/scholen/clubs.

Millport @VisitScotland KennyLam

Ong. 5 km. ten zuiden van de aanlegplaats ligt de enige stad Millport. Eigenlijk is het 1 lange straat van ong. 3 km. lang, die omzoomd is door bloembedden en palmbomen en er is een mooi strand. U vindt hier winkels, pubs, restaurants en een museum. Er is ook een krokodil in de baai. Prachtig geschilderd.

De krokodil net buiten Millport

Het museum van Cumbraes College Street, Millport, Isle Of Cumbrae, KA28 0DG is gevestigd in een indrukwekkend garnizoensgebouw uit 1745. Er is een cafetaria, mooie tuin ,
speelterrein. U krijgt er een overzicht van de geschiedenis van Millport en Great en Little Cumbrae.

Fietshuur:
Mapes of Millport 4/5 Guildford Street, Millport, Isle of Cumbrae, KA28 0AE
On your Bike 29 Stuart St, Millport, Isle of Cumbrae KA28 0AJ
Bremners Stores 17 Cardiff St, Millport, Isle of Cumbrae KA28 0AS

De kathedraal, College Street, KA28 0HE uit 1886 is de kleinste kathedraal van de UK met max. 99 zitplaatsen, maar van buiten lijkt hij veel groter doordat de kerktoren ontzettend hoog is in verhouding en er een aantal gebouwen aan vast zit. Er zijn mooie glas-in-lood ramen. In het College of the Holy Spirit worden cursussen gegeven, kunt u in retraite gaan en het is ook een B&B.

Millport Golf Club Golf Road Millport Isle of Cumbrae Scotland KA28 0HB. Tel: +44(0)1475 530306 . De golfbaan ligt net buiten het stadje in het noordwesten. U kunt er als bezoeker spelen voor £24.00 – £32.00 per ronde. Je kunt even bellen om te reserveren.
In het clubhuis kun je ook wat drinken, ontbijten, lunchen of dineren.

Het hoogste punt op het eiland is Glaidstone Viewpoint KA28 0HQ is 140 m. hoog. Er staat een Cairn met een bronzen plaquette met de stenen, plaatsen en bergen rondom.

Glaidstone Viewpoint @VisitScotlandCommunity

Millport was tot de 60er jaren een belangrijke aanlegplaats voor de stoomboten die over de Clyde voeren en er is nu nog 1 de Waverley, ’s werelds laatste radar boot op stoom, die hier regelmatig aanlegt. Het is niet helemaal zeker of hij in 2021 vaart, want hij
moest gereviseerd worden en door Covid19 is dat natuurlijk allemaal misgegaan.

De Waverley

Wilt u een reis maken naar meerdere eilanden aan de westkust, maar u weet niet zo goed hoe u dat allemaal moet regelen? Neem contact met ons op en we boeken alle overtochten, inclusief die vanuit IJmuiden of Rotterdam/Europoort en ook alle accommodatie adressen. Bij uw papieren zitten heel veel tips, dus ook dat hoeft u niet allemaal zelf uit te zoeken.

Kijk op de Small Isles, waar je vanuit Mallaig komt om te zien wat daar allemaal te zien en doen is.

Klik op Mull, Iona en Staffa waar je vanuit Oban komt om te zien wat daar allemaal te doen is.

Geplaatst in Bijzondere plekken, Cumbrae, Mull, Iona en Staffa, The Small Isles Canna, Rum, Eigg en Muck, Tips | Tags: , | Een reactie plaatsen