Het prachtige eiland Arran en de Arran Coastal Way: deel 1

Dit jaar maar weer eens een wandelvakantie, maar dan iets minder dwingend dan iedere dag van B&B naar B&B maar vanuit een huisje en we hebben onze eigen auto mee, dus veel meer vrijheid.

Op vrijdag  31 mei met de nachtboot van DFDS uit IJmuiden vertrokken en op zaterdagmorgen 1 juni ong. 9.45 Britse tijd reden we van boord in Newcastle. Het is een flink stuk naar Ardrossan aan de westkust bij Glasgow, dus niet zo veel tijd voor stops, maar we brachten toch nog een bezoek aan de mooie Washington Hall in Washington Village, waar de voorvaderen van de eerste president van de USA vandaan kwamen en het dorpje Washington leidde tot de naam Washington DC.  Als je de hall binnenkomt, echt de centrale plek, vertelt de National Trust for Scotland Guide een heleboel van de lange geschiedenis vanaf de 13e eeuw. In de 19e en 20 e eeuw was het verdeeld in woningen, waar de arbeiders met hun gezinnen woonden.  Het pand werd op een gegeven moment niet meer onderhouden en zou vergaan zijn als de lokale onderwijzer niet een stichting had opgericht om het te redden en de Amerikanen aanschreef, die veel geld doneerden. Het werd helemaal opgeknapt en eind 50 er jaren nam de Nat. Trust for Scotland het over. Het is helemaal gerestaureerd. Interessant. Hele mooie tuin erbij met apart gesnoeide buxushaagjes en heel veel ruimte voor kinderen om allerlei dingen te doen, rennen, wipwappen, knutselen (binnen en buiten).

We brachten er een uurtje door, sloten ons bezoek af met een bezoek aan het restaurantje met koffie en toen verder over de A69, die evenwijdig aan Hadrian’s Wall loopt door het glooiende landschap en door het hele ruime landschap van Ayrshire. We waren mooi op tijd in Ardrossan, konden daar nog lekker even rondlopen in het havengebied en om 16.40 voeren we op de veerboot van CalMac het haventje uit. Een mooie overtocht van ong. 50 min.

Na aankomst in Brodick, het hoofddorpje van het eiland, reden we direct door naar ons huisje en werden hartelijk welkom geheten door de eigenaren.

Zondag 2 juni: de eerste wandeling van Sannox naar Lochranza gepland. Met de auto naar Lochranza, daar de bus van 10.00 naar Sannox en dan wandelen maar. We zijn dan ons eigen baas qua tijd en kunnen er zo lang als we zelf willen over doen.

Helaas ging er iets mis! Zijn er bijna geen wegen, krijgen we het toch voor elkaar om de afslag naar Lochranza te missen en komen we er op een gegeven moment achter dat we op de compleet verkeerde weg zitten. Het kostte nu veel meer tijd om in Lochranza te komen, waar de bus natuurlijk al weg was. Potverjandorie!  Dan maar gewoon een stuk van de wandeling en weer terug. Het beviel ons echter zo goed en het was zo’n mooie wandeling, dat we besloten om gewoon door te lopen en dan de bus terug te nemen en als dat niet zou lukken, dan konden we ook een taxi bellen als het nodig was. Afstand: 15.7 km. , een beetje op en neer,  langs de kust, soms een goed pad, dan een spoor, dan klauteren over grote stenen, zompen door erg natte stukken,   ontzettend veel afwisseling. En het goede nieuws was dat we in regenpak begonnen , maar in t-shirt eindigden.   Ongeveer halverwege kwamen we een vader en dochter tegen, die bij ons deze wandelvakantie hadden geboekt. Zo leuk om hen te ontmoeten. Zij waren nu met hun tweede dag bezig en hadden het zeer naar hun zin.

Wat een heerlijke wandeling, die eindigde met het oversteken van de rivier over stepping-stones , die nog net niet onder water stonden. Het kon echt net, maar ik had wel natte sokken. Jammer dan.

De bus was net weg, maar liften ging prima en om 15.00 waren we terug bij de auto en konden we genieten van een drankje in het mooie restaurant van Arran Distillery in Lochranza. Even rondgescharreld bij de ruïne van Lochranza Castle en op ons gemakje terug naar het huiske. Wat een heerlijke dag! Wordt vervolgd

Over Tina Somberg-Buiks

Enthousiaste Groot-Brittannië reiziger en vooral Schotland fan en ervaren reisleidster. Samensteller van reizen voor individuele reizigers op eigen gelegenheid . De passie voor dit land is ontstaan tijdens de reizen door de prachtige landschappen, de ontmoetingen met de vrij excentrieke bewoners, de bezoeken aan de talloze musea en bezienswaardigheden en de studie Engels MO-A, MO-B en uiteindelijk de doctoraal studie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Dit bericht werd geplaatst in Achtergrond verhalen, Wandelreizen in Schotland met bagagevervoer en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Het prachtige eiland Arran en de Arran Coastal Way: deel 1

1. Pingback: Het prachtige eiland Arran en de Arran Coastal Way: deel 2 | Tina Somberg