Een wandeling op het eilandje Kerrera vlak bij Oban

Gylen Castle circuit, Isle of Kerrera

Deze prachtige rondewandeling verkent het zuidelijke deel van het mooie eiland Kerrera. De overtocht met het pontje duurt slechts  minuten.  De paden variëren van graspad, tot stenig pad tot zompig pad.

Afstand: 11 km. Tijd: 3.5 – 4.5 uur, Hoogteverschil: 275 m.

De wandeling begint bij de steiger waar het veerbootje uit Gallanach, 3.5 km. ten zuiden van Oban, aankomt. Vanaf de steiger loop je langs de rode telefooncel en de blauwe schuur met de kaart van het eiland er op. Omdat je natuurlijk allemaal tegelijk aankomt, lijkt het alsof je steeds mensen zult zien, maar niets is minder waar. Binnen 15 min. is iedereen verspreid en zie je alleen bij de tearoom en het kasteel weer aardig wat mensen, maar verder is het heerlijk rustig.   Het pad splitst al snel en u neemt de afslag naar links. Het is hier lekker vlak en het pad loopt langs de kust. Volg het pad rond de eerste grote baai, de Big Horseshoe en negeer een pad naar rechts dat naar een boerderij gaat.  Schitterend uitzicht over de zee, op bergachtig landschap en het groene eiland zelf.
Langs de tweede baai Little Horseshoe, liggen 3 witte huisjes, die vanuit hun prachtige ligging uitzicht bieden op het vaste land. Het pad stijgt nu ietsjes en buigt een beetje van de zee af en splitst. U neemt de afslag naar rechts met het bordje Gylen Castle en de tearoom. Het pad klimt omhoog en gaat langs het huis Upper Gylen en daalt dan weer naar Lower Gylen, waar de tearoom is. Een heel gezellig ding, waar je binnen en buiten kunt zitten. Ze hebben heerlijke maaltijden en fantastische scones!! Het pad buigt net voor de tearoom af naar links, door een hek en over een graspad naar de kustVolg de bordjes naar Gylen Castle, dat u al vrij snel kunt zien liggen. U klimt omhoog over het gras aan de linkerkant voor u bij de kliffen komt die onder het kasteel liggen. Hoewel het geen dak meer heeft, is er toch nog veel bewaard gebleven:  bijv. het prachtige snijwerk in het ronde raam boven de ingang. U kunt naar binnen en de trap op naar de eerste verdieping waar u de haard, de schoorsteen met de broodovens en het toilet ( een gat waardoor alle uitwerpselen op het strand vallen) nog kunt zien. Het kasteel van van de MacDougall Clan maar zij moesten zich overgeven nadat het kasteel in 1647 aangevallen was en onder vuur gehouden werd  en hun water na een poos op was. Vanaf deze datum is het een  kasteel zonder dak geweest. Het is onlangs gerestaureerd en vanaf het kasteel hebt u prachtig uitzicht op de kliffen, over de zee naar het vaste land en de eilandjes Seil, Scarba, the Garvellachs en Mull. Na uw bezoek daalt u weer over het gras af naar het water. Steek het steentjesstrand over  naar het westen en volg het graspad dat richting twee lage stenige heuvels gaat. Blijf de zompige kust volgen waarna u weer op  het pad komt voorbij een hek. Sla dit pad links op en vervolg uw wandeling rond het eiland. Het pad gaat langs de volgende baai en gaat dan landinwaarts voorbij een vreemde rechtopstaande steen en komt bij het huis in Ardmore.  Het zompige pad stijgt iets en gaat links langs het huis en voorbij de watervoorziening tot het bij een klein meertje en een hek komt.  Het pad wordt nu een graspad en blijft hoog boven de west kust met schitterend uitzicht over de zee naar Mull , Lismore en de bergen van Morven. Uiteindelijk wordt het een beter pad en buigt rechts naar de lager gelegen boerderij in Barnabuck.
Volg het goede pad dat na Barabuck stijgt en terug buigt naar de oost kant van het eiland. Het pad komt nu bij een ander pad  kort nadat u bij een kraampje met zeepjes en met de handgemaakte artikelen komt. U slaat rechts af en volgt het pad langs verschillende huisjes en komt dan weer bij de steiger. Een schitterende wandeling, vooral als u het zelfde prachtige weer hebt ,dat wij hadden. Blauwe lucht en zon, wat wil een mens nog meer! Wilt u de wandeling langer maken, dan gaat u niet rechts, maar links af en volgt de Hutcheson’s Monument walk.
Op zoek naar nog meer prachtige wandelingen, die goed beschreven zijn? Ga naar Walk Highlands

Over Tina Somberg-Buiks

Enthousiaste Groot-Brittannië reiziger en vooral Schotland fan en ervaren reisleidster. Samensteller van reizen voor individuele reizigers op eigen gelegenheid . De passie voor dit land is ontstaan tijdens de reizen door de prachtige landschappen, de ontmoetingen met de vrij excentrieke bewoners, de bezoeken aan de talloze musea en bezienswaardigheden en de studie Engels MO-A, MO-B en uiteindelijk de doctoraal studie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Dit bericht werd geplaatst in Bijzondere plekken, Reis nieuws, Reisverslagen Schotland, Reizen Schotland, Schotland en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.