Dolfijnen in Isle of Skye tijdens boottocht Bella Jane

Schotland is een prachtig land met zo veel te zien en te doen, dat je er aan verslaafd raakt (ik spreek uit ervaring) en dat er ontzettend veel wildlife is, is me ook bekend, maar  ‘common dolphins’ (de grote dolfijnen), had ik er nog nooit gezien.

Zaterdag j.l. overkwam me dat en het voelde niet verkeerd, om maar eens een understatement te gebruiken.

Nadat ik over het prachtige weggetje van Broadford naar Elgol gereden was, kwam ik aan bij het haventje Elgol waarvandaan ik zou vertrekken met de Bella Jane om een tochtje te maken rond Loch Coruisk. Ik had de auto nog niet geparkeerd of een personeelslid kwam er aan rennen om me te vertellen dat er dolfijnen waren. Hij was ‘very excited’ .

De Bella Jane had motorproblemen, dus gingen we met de supersnelle RIB, een kleine rubberboot voor max. 12 personen. Reddingsvest om en racen maar!

Op zichzelf al schitterend om eens mee te maken,  uitzicht om van te watertanden, maar nu waren de dolfijnen toch echt degenen, die de show stalen.

Soms heel dichtbij de boot, dan weer onzichtbaar en opeens doken ze dan weer op. Je kreeg een beetje het gevoel dat ze met ons speelden: ‘now you see me now you don’t’

Ik kreeg ze slechts gedeeltelijk op de foto, want als ze boven komen en je klikt, dan zijn ze al weer op de terugweg, maar toch…….

Bij het punt waar we aan land gingen om 1.5 uur te kunnen wandelen bij Loch Coruisk, lagen de zeehonden lekker te liggen. Ook heel lief, maar ze vielen deze keer toch een beetje in het niet.

Heerlijk rondgeslenterd, zitten dromen bij het loch en na 1.5 uur kwam de RIB er weer aan om mensen te droppen en mij weer terug te brengen. Storm, regen, koud, maar ‘what the heck’  het was het allemaal meer dan waard. Dit hadden de mensen van Bella Jane toch maar mooi voor me geregeld, waarvoor dank! 

Over Tina Somberg-Buiks

Enthousiaste Groot-Brittannië reiziger en ervaren reisleidster. Samensteller van reizen voor individuele reizigers op eigen gelegenheid en groepsreizen voor kleine groepen, die ik dan zelf begeleid. De passie voor dit land is ontstaan tijdens de reizen door de prachtige landschappen, de ontmoetingen met de vrij excentrieke bewoners, de bezoeken aan de talloze musea en bezienswaardigheden en de studie Engels MO-A, MO-B en uiteindelijk de doctoraal studie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Dit bericht werd geplaatst in Reis nieuws, Reisverslagen Schotland, Tips en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

