Onze vakantieweek op het paradijselijke Ardnamurchan in the Highlands of Scotland

Corran Ferry (2) kleinNa een hele lange rit vanaf Hull (ja ik weet dat Newcastle dichter bij Schotland ligt, maar we vinden de P&O overtocht van Rotterdam/Europoort naar Hull fijner) stonden we tegen 17.00 bij het pontje van Corran, dat net voor onze neus wegvoer. Geen probleem want kijken is ook leuk en we waren eigenlijk nog heel mooi op tijd.
Laatste uurtje eerst nog over een gewone 2 The Ruin + omgevingbaans weg, die steeds smaller werd, maar we hebben hem al een paar keer gereden, dus wisten wat we konden verwachten. Het eerste stukje stortregen en toen ineens volop zon. Een warm welkom!

Om 18.00 waren we bij de Follies in Acharacle en na even rondgekeken te hebben kwam Lois, de eigenaresse er ook aan.  Even gekletst en toen The Ruin van binnen (3) kleinnaar ons huisje The Ruin met het extra huisje, waar evt. ook 2 (wat grotere) kinderen kunnen slapen. Heel volledig ingericht, ontzettend comfortabel, maar de hele dikke muren en balken zijn gebleven. Het bed staat ook in de kamer, maar is mooi weggewerkt met gordijnen van voile.
Alles is er: vloerverwarming, een open haard tot aan reserve batterijen, midges spul en een vaste telefoon voor noodgevallen omdat er geen bereik is met mobiele telefoons.

Meteen naar buiten om over ‘ons’ terrein te dwalen. Het voelde zoals ik me het Paradijs of de Hof van Eden voorstel. Heel stil, geen huis of mens te zien, heel veel gras/veen/ plasjes om het huis en dan het schilderachtige Loch Sunart waar onze tuin aan grenst. Heerlijk zitten kijken en mijmeren.

Omdat Ardnamurchan niet zo bekend is, is hier de kaart.

The Ruin + omgeving (8) aangepast

Maandag
Ardnamurchan Lighthouse (2)kleinNaar Ardnamurchan Lighthouse gereden, maar we hoefden er beiden niet op, het uitzicht vanaf de grond was al mooi genoeg. Lekker koffie met scones genuttigd op het terras en rond het lighthouse gelopen, nog even op de rotsen gezeten in de hoop zeehonden of andere interessante zeedieren/vogels te zien, maar je kunt ook te veel verlangen, dus dat gebeurde niet.
Gorse onderweg (1) kleinOp ons gemakje terug gereden. Een stuk achter een tractor, dus toen kon Barry ook volop van het uitzicht genieten. Wat is die gaspeldoorn toch prachtig geel!

Nog een heerlijke wandeling langs het strand bij Sanna gedaan. Volop zon, het leek de “Middellandse Zee zo blauw zo blauw” wel.

Kust tussen Portuairk en Sanna (7)panorama aangepast
Thuis even naar het ‘kantoortje’ bij het hoofdgebouw om te  kijken of ik mail had en of mijn mobiel het nu wel deed. Mail viel mee en mobiel deed het ook hier niet.  Hij wil gewoon niet gekoppeld worden aan een provider. Helaas! Nog even buiten gezeten , maar toen de zon wegging, was het meteen te koud.

Dinsdag
D-Day of te wel Puffin Day.
Ik heb mijn hele leven al puffins/papegaaiduikers willen zien maar tot nu toe was dat nooit gelukt. Als ik al op een plek kwam waar ze een deel van het jaar zijn, dan waren ze net weg of ze waren er net nog niet, maar nu zou het dan eindelijk gaan gebeuren.
Vanaf Kilchoan (ong. 30 min. rijden) vertrekt iedere dag een bootje van StaffaTours, die een boottocht van ong. 2 uur naar het eilandje Lunga maakt, waar een puffin kolonie zit. Er was mooi weer voorspeld, dus wij 2 plekken geboekt en we stonden om 9.15 al op de parkeerplaats.
Het was er heel rustig, dat in tegenstelling tot gisteren toen we hier even gekeken hadden en het bootjes tjokvol zat en in Kilchoan ook een flink aantal doorgewinterde, helemaal ingepakte ‘vogelaars’ aan boord ging. Nu waren we de enigen. Er waren wel anderen, maar die gingen met de CalMac veerboot naar Tobermory op Mull (gaan we ook nog doen).

CalMac en Staffatours bij Kilchoan (3) klein
Om 10.15 aan boord en met een flinke vaart richting Lunga. We stonden voor op de boot, dus mooi uitzicht. Helaas geen dolfijnen of andere bijzondere dieren gezien. Toen ik het eigenlijk wel een beetje zat was, kwam Lunga in zicht en met een drijvende vlonder, die ze gewoon het land op duwden konden we aan land. Ontzettend aardig personeel, een jonge jongen en een ieZeehonden kleintsje oudere man. Heel voorkomend, ze wilden alles doen om het iedereen naar de zin te maken, hielpen degenen, die het wat lastig vonden om het eerste stuk op Lunga over stenen, brokken te lopen etc.
Op het eilandje net voor Lunga lagen allemaal zeehonden. We konden hen zien liggen, maar dan had je Puffins op Lunga (18)kleinhet ook wel gehad. Later hoorden we wel steeds het gejank.
My oh my, een enorm aantal puffins en ze zijn helemaal niet schuw, dus je kunt heel dichtbij komen. Soms kijken ze heel dom, dan weer guitig, ze laten zich gewoon uit de lucht vallen, zijn er en dan ineens weer niet, want dan schieten ze een hol in en ploppen er ineens weer uit. GEWELDIG!

Barry Lunga (2) kleinHeel veel foto’s gemaakt en toen nog wat rond het eiland gewandeld. We durfden niet helemaal rond, want volgens ons duurde dat te lang en op de terugweg moesten we natuurlijk nog weer bij de puffins kijken. We hebben zelfs een foto met een konijn + puffins.

Staffa Fingal's Cave (17) kleinIedereen was keurig op tijd weer aan boord, dus toen nog iets bijzonders: naar het eiland Staffa met de beroemde Fingal’s Cave van hoekige basaltkolommen en waarover Mendelsohn zijn Hebrides Ouverture componeerde.
Het was jammer dat het zo druk was, Twee boten vol tegelijk, dus toch zo’n 100 mensen en je kunt maar over 1 pad naar de grot. Dus in Fingals Cave (15) kleinsingle file, een klein stukje er in en dan ook weer terug over het zelfde pad, een beetje eng.
Wel bijzonder om het nu eens in het echt te zien. Een enorme grot (er zijn er nog 2 maar daar mag je niet in) met al die kolommen.
Na hier een klein uurtje hebben gekeken ging het weer op ‘huis’ aan en ook nu helaas niets gezien. O ja 1 dolfijn, maar erg ver, dus geen foto.
Om 16.30 werden we weer keurig afgezet als enigen in Kilchoan en de rest ging door naar Tobermory.
Wat een prachtige dag en heerlijk weer!

Boottocht naar Lunga (2) klein

Deze dag heb ik ook in een apart ‘stukje’  besproken. Zie PUFFINS en STAFFA

Woensdag

Omgeving The Ruin 's morgens (5) kleinEn weer scheen de zon al volop om 6.00. Toen we om 8.30 opstonden was hij er gelukkig nog en het zag er weer veelbelovend uit. Rustig ontbeten en aangekleed en toen ik buiten zat, dacht ik dat ik een dolfijn/zeehond zag. Camera gepakt, maar het lukte maar niet om hem terug te vinden. Barry erbij, die me uit de droom hielp en zei dat het de zon op een steen was, zodat het leek of er iets glimmends zat. Jammer, weer een illusie minder!
Om 9.45 op pad. Eerst een stukje richting Kilchoan en toen de ‘rimboe’ in richting Ockle, waar we aan het einde van de weg konden parkeren. Zagen nog 2 keer een behoorlijke kudde herten. Leuk!

Ockle kleinHet eerste stuk van de wandeling ging over een heel goed pad, niet te steil en niet drassig en schitterend uitzicht. Zo nu en dan lekker even zitten kijken. Het doel was echter de Singing Sands, maar we hadden vergeten te kijken hoe ver het was.
Het pad veranderde in een spoor, ontzettend nat op veel plekken en soms heel smal. Barry zette zijn voet naast het pad, zonder het te weten en viel naar beneden. Gelukkig maar een heel klein stukje , hij kon zich aan de heide vastgrijpen en geen verwondingen, maar wel even schrikken.
Het werd drassiger en drassiger en geen uitzicht meer op zee, maar op rotsen en heidevelden en na 2 uur gelopen te hebben kregen we in de gaten dat de Singing Sands wel erg ver weg waren nog en ja er komen is geen probleem, maar je moet het hele stuk ook terug. BesHerten bij Ockle (3)kleinloten om op een mooie rots met uitzicht op zee te gaan zitten.
De terugweg ging een stuk makkelijker, vraag niet waarom en na 3.5 uur waren we weer bij de auto.
Op de terug weg weer 2 x een kudde herten gezien en het begint gewoon te worden, idioot toch? De laatste keer zetten we er onze camera’s niet eens voor aan.
We zoudenHet huishert van The Ruin heel dichtbij (3) klein eigenlijk naar huis, maar vlak bij ons huisje is een parkeerplaats, waar we al een paar keer gestopt waren met uitzicht op een baai. Besloten om daar naar toe te lopen en lekker in het zonnetje te zitten . Zo gezegd zo gedaan, hoewel het ook hier niet echt gemakkelijk liep. Weer een mooie dag!
Ons ‘huishert’ verschijnt trouw iedere avond achter ons huis. Grappig!

Donderdag
Redelijk op tijd opgestaan en ontbeten. Het waait wat meer, is wat frisser, maar nog steeds veelbelovend. Vandaag steken we over naar het eiland Mull.
Weer het mooie ritje naar Kilchoan, zo langzamerhand bekend terrein. Het was er vrij rustig en er kwamen in totaal maar 3 auto’s voor de oversteek. Het bootje van Staffa Tours kwam eerst en dat zat nog niet half vol, maar in Kilchoan stonden er toch wel een stuk of 10.
Tobermory (3) kleinRustig overtochtje in een goed half uurtje. Geparkeerd in Tobermory. Wat een kleurig dorpje. Alle huizen zijn rood, rose, blauw, groen, geel, heel fleurig. Eerst koffie gedronken op het terras van een voormalige kerk, waar nuook mooie dingen verkocht werden en een restaurantje was. Lekker in het zonnetje. Toen het dorpje in. De een na de andere souvernir winkel, maar wel met hele mooie dingen. Vooral de tweed tassen etc. vonden we erg mooi. Gezellig iedere winkel in en uit. Bij het Visitor Centre folders verzameld voor mijn klanten en weer terug om de andere helft van de winkelstraat te zien. Nog gevraagd in een winkel die ook mobiele telefoons verkoopt wat er mis kan zijn met mijn mobiel maar daar wisten ze het ook niet. Balen!

Tobermory (6) panorama kleinMull Tobermory naar Duart Castle onderlangs (9) kleinToen we klaar waren in Tobermory,  de auto weer in voor een mooie tocht langs de kust van Mull. Schitterend weggetje. Heel smal, heel bochtig, heel stil en vlak langs de kust. Het eerste stuk was heel groen, later werd het wat kaler. Zo nu en dan gestopt om te kijken, foto’s te maken, onze sandwiches te eten en om ong. 15.00 waren we bij Duart Castle helemaal op de punt aan de west kust. Het stond in de steigers. Veerboot Fishnish naar Lochaline (1) kleinWe vonden het helemaal niets. Zo’n gebouw waar zo veel aan verbouwd is, dat het helemaal niet authentiek aanvoelt. Verder heel veel foto’s en privé dingen over de McClean Clan. We waren er vrij gauw klaar mee.
Koffie met iets lekkers in de tearoom en toen naar de veerboot Fishnish – Lochaline. We keken hoe laat er een boot zou gaan en dat was in 15 minuten. Ik dacht dat we het nooit zouden Kiel Church Morvern (2) kleinhalen, maar flink gassen en we konden nog mee. Toen we er opstonden, ging de klap omhoog en voeren we weg. Gelukje dus!
Weer terug op het vaste land, stond er net buiten Lochaline een kerkje met een mooi kruis en in het bijgebouwtje prachtig bewerkte Pictische stenen. Mooi om te zien. Lag trouwens ook weer op zo’n prachtige plek. Toen over Morvern, groen, weelderig waarschijnlijk omdat het zo beschut ligt in het zuiden en hoe meer we richting ons deel van Ardnamurchan reden hoe kaler het werd.

Vrijdag
Mobiel Barry speelt aan strand bij Portuairk (1)kleinEen stuk bewolkter maar droog en goed van temperatuur.
En weer richting Kilchoan om in de omgeving van de vuurtoren te wandelen. Deze wandeling hadden we een paar jaar geleden ook gedaan en beviel goed. Onderweg natuurlijk weer herten gezien.
In het zonnetje aan de wandel eerst langs de kust. Heerlijk. Op het strand gezeten, gelezen en toen het te fris werd weer verder. Terug over de gewone weg. Niet vermoeiend wel mooi.
Terug gereden naar Kilchoan en daar tot het uiterste puntje gereden via een heel smal weggetje. Hebben we dat ook gezien. Op de stenen bij Kilchoan haven onze boterhammetjes opgegeten en zitten lezen. Oh my gorse wat een stijve koude billen na een poosje.

CalMac veerboot bij Kilchoan panorama klein
Ardnamurchan Distillery (2) kleinLaatste inkopen gedaan en op naar het Natural History museum (voormalig Nadarro) vlak bij ons huisje. Verwachtingen waren niet hoog gespannen, maar het was erg leuk en informatief. Allemaal uitleg, veel foto’s, overzichten.
Toen naar Ardnamurchan Distillery (brand new) aan de overkant. Heel aardige Italiaanse gids, die het leuk deed en zeer verstaanbaar Schaap met enorme hoorns (1) kleinEngels sprak. Ze hebben zelf natuurlijk nog geen whisky, maar hebben nu een Blend van Adelphi te koop en volgend jaar juli komt de eerste whisky van 3 jaar en in 2022 de echte van 8 jaar oud. Er werd helaas niet gewerkt, want op vrijdagmiddag zal alles wel afgesloten worden. Ze zijn het weekend n.l niet aan het werk. Zaterdag ook dicht voor bezoekers. We kregen eerst wat spirit (dus helemaal Highland cows (1) kleindoorzichtig) zonder turf en toen met turf. Ontzettend sterk. Ruim 60%.  Toen de Blend van Adelphi. Wat je niet opdronk kreeg je keurig in een flesje mee. Folders mee en ook deze distillerie kan weer aangeraden worden. Ze malten nu nog niet zelf, maar dat komt binnenkort ook.
Toen we net thuis waren kwam Lois lekkere zelfgebakken scones met jam brengen en ze gaf ook een stapeltje mooie ansichtkaarten en visite kaartjes. Deze huisjes komen zeker op de accommodatiepagina van de Highlands op mijn website.
Onderweg weer heel wat dieren gezien: herten, meerkleurige schapen, Schotse highlanders met enorme hoorns en een schaap met enorme hoorns.

Zaterdag

Smirisary (Ardlui) (1) kleinDe laatste dag maar eens naar een ander stukje Ardnamurchan en wel naar het noorden. Via Salen en dan omhoog. Het was heel rustig op de weg en na een uurtje waren we in Sminisary, waar we wilden wandelen. Zo gezegd zo gedaan. Mooi pad met uitzicht op zee naar 2 kleine zandstrandjes. Lekker gezeten, gelezen en toen weer terug. Was eigenlijk maar een kort wandelingetje. Toen besloten om het hele Smirisary (Ardlui) (4) kleinrondje rond Ardnamurchan te rijden. Eerst het schiereiland af, even bij het Glenfinnan monument langs,  toen Ardnamurchan weer op en aan de andere kant van Loch Shiel langs. De vorige keer vonden we het niet zo bijzonder, maar nu wel. Mooie uitzichten op het water. In het dorpje Camusnagaul  gekeken bij het pontje, want ik dacht dat je daar de stoomtrein The Jacobite vandaan kon zien, maar dat was ijdele hoop. Gezellig staan kletsen met een stel uit Manchester, die een dagje aan het fietsen waren.
Gepakt, opgeruimd en voor deze vakantie voor de laatste keer gekookt, want de tweede week zitten we tijdens onze wandelvakantie The Cateran Trail in B&B’s en Guest Houses en kunnen dus niet koken . Yeah!

Wat een heerlijke week in dit stille gebied, waar je hoofd zo lekker leegraakt, een absolute aanrader! Lees ook de andere artikelen over : Ardnamurchan en Ardnamurchan voor romantici.  Wij kunnen dit reisje naar Ardnamurchan het hele jaar voor u regelen.

Kust tussen Portuairk en Sanna (2) panorama klein

Over Tina Somberg-Buiks

Enthousiaste Groot-Brittannië reiziger en ervaren reisleidster. Samensteller van reizen voor individuele reizigers op eigen gelegenheid en groepsreizen voor kleine groepen, die ik dan zelf begeleid. De passie voor dit land is ontstaan tijdens de reizen door de prachtige landschappen, de ontmoetingen met de vrij excentrieke bewoners, de bezoeken aan de talloze musea en bezienswaardigheden en de studie Engels MO-A, MO-B en uiteindelijk de doctoraal studie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Dit bericht werd geplaatst in Bijzondere plekken, Reisverslagen Schotland, Reizen Schotland, Tips en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.