Deel 4: TravellingWELL.nl op reis met kleine groep door noordwest Schotland

De Ceillidh was een ware belevenis! Generaties bewoners dansten er op los. Van heel klein tot heel oud. Jongelui speelden op accordeon, drumden, zongen, echt allemaal gezamenlijk

Liam onze chauffeur genoot er als echte Clan Ross man ook zeer van!

De volgende dag moesten we helaas Gairloch verlaten na 5 nachten. Uitgezwaaid door de eigenaar reden we om 9.00 weg voor opnieuw de tocht naar Eilean Donan Castle want daarna is een prachtige weg, die tot de 1 van de 10 mooiste in GB behoort. Het was nu ook mooi weer, dus kon de weg er naar toe en het kasteel zelf fatsoenlijk op de foto gezet worden, wat afgelopen woensdag door de storm helemaal niet kon.

Het Kintail stuk na Eilean Donan was prachtig! Hoge toppen, prachtige dalen en hoe kan het ook anders overal lochs, lochs en nog eens lochs. We genoten!

In Glencoe gestopt bij het Visitor Centre wat een prachtige plek is: helaas regende het een beetje, maar toch. De tentoonstelling bekeken, geluncht, gelucht en weer verder, want Edinburgh is best wel heel ver vanaf Gairloch. Stirling Castle konden we al van ver zien liggen. Het is net voor tientallen miljoenen verbouwd, maar de meningen verschilden heel erg. Sommigen van ons vonden het prachtig en anderen vonden het zonde van het geld. Het kan verkeren.

Aan het eind van de middag reden we Edinburgh binnen. We hadden natuurlijk meteen naar ons onderkomen kunnen rijden, maar deden toch eerst maar een sightseeing tour om een idee te krijgen wat er allemaal te doen en te zien is en omdat ik het zo leuk vind om alles te laten zien. Zo’n gave stad!

Het Gillis Centre aan de rand van het centrum was wel even wennen. Het hoort bij de kerk en het voelde als een volkshoge school. Er kon nauwelijks een woord af, we moesten ons teeds aanmelden en afmelden, maar de kamers waren wel goed en heerlijke douches!

Eten konden we er niet, dus op pad naar een eettent. De enige in de buurt was een Italiaan die er heel ongezellig uit zag, maar …… fantastisch goed eten en een temperamentvolle Italiaan. Heerlijk gegeten en gezeten en moe maar voldaan het bedje in.

De volgende morgen konden we ontbijten in de kelder. Selfservice is dan een ruim begrip, ondervonden we. We moesten alles zelf uit de koelkast halen, plastic er af halen, zelf heet water tappen voor de koffie of de thee en geen mens aanwezig. Als er al eens een persoon liep werd er niets gezegd. Hoe zo een warme moederkerk? Voelde niet zo aangenaam. De ligging was heel mooi in een tuin en in een rustig straatje, maar dat was het dan ook wel.

Niet getreurd het ontbijt was wel lekker en Edinburgh wachtte op ons bezoek! Met lijn 5 naar het centrum en op pad naar Edinburgh Castle, waar we met de Scottish Heritage Card zo in konden en niet in de rij hoefden te staan. Toen iedereen er in was, ik snel terug naar de bus om aan de rand van het centrum een bezoek te brengen aan de universiteit in Craiglockhart Hospital, waar Siegfried Sassoon, een dichter uit de 1e WO behandeld was voor oorlogstrauma. Ontzettend gaaf om daar te kunnen zijn, want ik had er tijdens mijn doctoraal scriptie zo veel over gelezen en nu liep ik daar zelf. Gezellig gepraat met de bibliothecaresse, die heel veel wist en me dingen uitlegde in het kleine museum. Echt een buitenkans!

Terug naar het centrum en mijn rondleiding door de National Gallery of Scotland voorbereid. Morgen laat ik 5 eeuwen kunst zien in vogelvlucht. Je wordt nl. gestoord als je daar alles wilt bekijken, er is gewoon veel te veel.

Broodje van Subway, smikkelen, en toen de wandeling naar Stockport en Dean Village net buiten het centrum. Het regende intussen, maar onder de bomen viel het ontzettend mee. Had wel ontzettend natte voeten, maar wie zeurt daar nu over in zo’n heerlijke stad?

Mijn groepje vermaakte zich vandaag zelf, ook wel eens lekker. De een wilde winkelen, een ander naar musea, de Royal Mile was natuurlijk favoriet, St. Giles Cathedral, the People’s Museum in een wachttoren, de oude stad met alle kronkelige steegjes en alternatieve winkeltjes, kortom genoeg voor iedereen om te genieten.

We hadden afgesproken om weer bij ‘onze ‘ Italiaan te eten, dus om 19.00 waren we weer compleet. Nou ja compleet! Twee van ons hadden zo’n honger dat ze al klaar waren en net op het punt stonden om naar ons guesthouse terug te gaan, dus we waren met zijn 6en. De Italiaanse eigenaar was weer zeer op dreef en schreeuwde er op los tegen zijn dochter, die het niet helemaal naar wens deed, maar ze bleef er relatief koel onder. Eten was weer heerlijk en gewapend met pennen waarmee je de volgende keer 10% korting krijgt, verlieten we tegen 21.00 het pand. Vol, voldaan en ….. moe en afgesleten!

Koffers pakken, kamer nakijken op vergeten eigendommen en de volgende morgen hadden we om 9.15 alles achter slot en grendel en konden we weer op pad. Onze vlucht is pas om 18.30 en we worden om 16.00 opgehaald, dus plenty of time!

Gezamenlijk naar de National Gallery voor de rondleiding, die altijd erg gewaardeerd wordt. Koffie gedronken in het zonnetje buiten en met Hans en Hanny naar The Georgian House op Charlotte Square. Een mooi huis van een voorname familie waar je zowel het leven in de keuken ‘downstairs’ kunt ervaren en het leven van de familie ‘upstairs’. Leuk en de gidsen stonden weer te popelen om uitleg te geven.

Het was intussen 13.30, dus nog een paar uurtjes apart op stap. Boekenwinkels, tweede hands winkels, natuurlijk weer een Subway, slenteren door de oude stad en toen afscheid nemen van Edinburgh: bah! Ik zou er wel een poosje willen wonen, want er is zo veel te beleven!

De tocht naar het vliegveld duurde 45 min. vanwege de enorme drukte, maar we konden gewoon meteen onze baggage afgeven en hadden nog 1.30 over voor we vlogen. Winkeltjes kijken, toiletstop, wat drinken en om was de tijd.
Hele rustige vlucht en 15 min. te vroeg landden we al op Schiphol Airport. De koffers kwamen meteen, dus nu echt afscheid nemen van elkaar. Aan de ene kant is het fijn om weer je eigen gang te kunnen gaan, maar dit was wel een hele fijne reis waar zowel mijn gasten als ik enorm van hebben genoten. Het stemt dan toch een beetje treurig  als er een eind aan komt.

Hopelijk zie ik een aantal mensen van deze groep in de toekomst terug tijdens weer een andere reis van TravellingWELL.nl in Engeland, Wales of Schotland.

Wat mij betreft hoe eerder hoe liever!!

Over Tina Somberg-Buiks

Enthousiaste Groot-Brittannië reiziger en ervaren reisleidster. Samensteller van reizen voor individuele reizigers op eigen gelegenheid en groepsreizen voor kleine groepen, die ik dan zelf begeleid. De passie voor dit land is ontstaan tijdens de reizen door de prachtige landschappen, de ontmoetingen met de vrij excentrieke bewoners, de bezoeken aan de talloze musea en bezienswaardigheden en de studie Engels MO-A, MO-B en uiteindelijk de doctoraal studie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Dit bericht werd geplaatst in Reisverslagen Schotland en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.